10. De Compagnon
Helemaal gezellig werd het, toen er een compagnon bij kwam. Frans Bost, eigenlijk mijn toen verse zwager, want getrouwd met mijn jongste zus. Frans had twee rechter handjes, maar had ook veel bazen versleten, waar hij het meestal niet zo lang bij volhield. Dit leverde eerst al 2 grote feesten op. De eerste omdat ze gingen trouwen. De tweede om ons compagnonsschap te vieren in de Eendekooi.
Frans was heel erg handig en het was een gezellige, goedlachse Limburger. Hij leerde snel en al gauw laste hij beter en kon hij beter spuiten dan ik. “Bomen kan ik uittrekken”, was één van zijn gevleugelde uitspraken. De volledig gerestaureerde en gespoten rode Ami 8 Break was zijn meesterwerk. We waren op dat moment de enige 2CV-specialisten die hele en halve restauraties aan de Ami 8 uitvoerden. Ook werden er veel eenden getectyleerd. We hadden daarvoor een speciaal schema gemaakt, waar de gaten geboord moesten worden voor een optimale bescherming. Zelf reed Frans in een uit verschillende kleuren opgebouwde besteleend.
Het wagentje was perfect afgesteld en liep met gemak 120. Helaas hield Frans het na ruim een jaar al weer voor gezien. Nieuwe uitdagingen lagen alweer in het verschiet. De volledige restauraties kwamen op een lager pitje te staan. Er werd meer gehandeld in onderdelen en in rijklare, APK-gekeurde eenden en andere A-types. De verplichte APK was toen nog nieuw en een groot probleem voor veel eendenrijders. Groot laswerk werd uitbesteed. Hiervoor werd een bedrijf in Leek gevonden: Douwe Veenstra, autoschade-en herstelinrichting. Ook zo’n gezellig familiebedrijf. Zijn vrouw en zoon werkten mee, met een spuiter en 2 voorbereiders.
Er werd hard en veel gewerkt. Toch was er altijd tijd voor een kop koffie en een praatje. Ook daar zijn heel wat autoritten heen gemaakt. En verder zat er nog een lasbedrijf in Zuidhorn. Die man kon toveren met slechte 2CV chassis, al waren ze nog zo slecht. Hij herstelde ze weer. Als nieuw.
Als de basis maar goed is, zei hij altijd. Zelf laste hij veel aan klassieke Volvo’s en verder deed hij onderhoudswerk voor een plaatselijk taxibedrijf.