16. Eend op Zolder
Iedere eend is in principe te restaureren. Al is hij nog zo slecht. Wat te denken bijvoorbeeld van de beide eenden die ik vond onder een golfplaten dak, twee hoog op een geïmproviseerd zoldertje. Ergens in Leek. De eigenaar had jarenlang bijgeklust aan eenden en andere Citroëns, maar wilde nu opruimen. Ik kon alles kopen. De beide eenden en alle onderdelen.
Zo gezegd, zo gedaan. Alleen moesten ze nog wel van die zolder af. Daarvoor had hij een simpel systeem van boeren gereedschap, waarmee met de hand de hele zolder naar beneden werd getakeld. Het resultaat was niet om echt blij van te worden. Hij had gedacht dat de eenden op deze manier goed geconserveerd waren. Maar de regen en de wind hadden hun werk toch degelijk gedaan. Van de dorpels en wielkasten, maar ook van het chassis was weinig meer over. De remmen zaten vast enz. De gele eend was echter inmiddels wel al heel zeldzaam: Het was een gele 2cv 4 special uit 1975. Een 4-ruiter, met origineel kenteken.
En daarvoor had ik een liefhebber. Een antiquair uit Utrecht, die al jaren zo’n type zocht en die hem volledig wilde laten restaureren bij een plaatselijk lasbedrijf, gespecialiseerd in eendjes. Hij kocht hem ongezien en ik moest hem op de aanhanger komen brengen. Zij antiekzaak stond midden in het centrum van Utrecht aan een sjieke winkelstraat. Het was wel even schrikken toen ik met de “barrel” kwam voorrijden. Maar ik had hem gewaarschuwd en uitgebreid geïnformeerd. Hij was enthousiast. Ik opgelucht.
Onderweg was zelfs het verweerde dak er nog van afgewaaid en midden op de A-28 terecht gekomen. Liep gelukkig goed af. Dus, het zag er allemaal niet best uit. Ik heb de eend naar de lasser gebracht. Deze was niet blij. Ik heb later toch nog zaken met hun gedaan en het is allemaal goed gekomen. Vraag me niet wat het allemaal heeft gekost. Dan was er nog die andere eend, een groene en heel veel onderdelen. Eind goed, al goed. De voorraad groeide. Maar er werd ook veel gebruikt voor eigen- en andermans restauraties.