Ami 6 Break e-mail van huidige eigenaar
Hieronder de mail die de huidige eigenaar mij stuurde kort nadat hij deze mooi Ami had gevonden, in een buitenwijk van Parijs.
Via een bevriende Citroën liefhebber word ik getipt om een Citroen LNA te gaan bekijken in een buitenwijk van Parijs. De eigenaar, monsieur ‘B’, is plots overleden en zijn weduwe verkoopt zijn verzameling van ongeveer 14 klassiekers. De auto’s staan op diverse plekken rondom Parijs.
Wat nog resteert is de LNA en op de foto zie ik een Bleu Chrystal Ami 6 Break met een geweldig mooi interieur. In 1968 en 1969 is dit safraangele interieur geleverd bij de kleurcode ac 626. Origineel dus.
Het contact verloopt moeizaam en met alleen een paar foto’s en geen antwoorden op mijn vragen naar de staat van het chassis van de Ami wordt op een vrijdag de reis naar Souilly aanvaard. Eenmaal aangekomen staan de twee Citroëns achter een bejaardentehuis al anderhalf jaar in weer en wind.
De Ami blijkt van 9-7-1968 te zijn, mijn geboortejaar. Ik ben de LNA op slag vergeten. De Ami is van het type AMB2 met de 35pk motor, 12 volt. In 2011 door dhr. B gekocht. In de auto, het originele instructieboekje met daarin beschreven de eerste onderhoudsbeurten. In 2007 heeft de auto bij 76.000 nog een beurtje gehad. De teller staat nu op 78.000.
Chassis en interieur zijn perfect. Deurstijlen bijna allemaal goed, maar de koets is slordig overgeverfd en wat daaronder zit laat zich raden. De staat van de motor is dan nog onbekend, aangezien het kabeltje van de motorkap ontgrendeling door midden is. Na een kop koffie gedronken te hebben komt de Certificate d’Immulcation op tafel en wordt er een verklaring ingevuld. Auto opladen en via de N2, Laon en Maubeuge naar huis. Dit om nieuw oponthoud aan de grens te voorkomen i.v.m. extra controles aan de grens met België.
Eenmaal thuis voel ik me de volgende dag bijna bezwaard de auto en wat onderdelen ‘uit te pakken’ . Door het plotselinge overlijden van de eigenaar is alles blijven liggen zoals het lag. Na verse benzine, bougies, accu, olie, bobine en kabels start de Ami vrij vlot. Alsof ze ontwaakt na jaren stilstand. Na een goede schoonmaak mag ze naar een liefhebber die haar koets wil aanpakken zodat die hetzelfde kwaliteitsniveau krijgt als de bodem, de techniek en het interieur.
O ja, ik heb inmiddels mevrouw B gebeld om te zeggen dat ik veilig overgekomen ben en ik heb een bod gedaan op haar LNA. D’accord. Als iemand daarvoor nog interesse heeft? Laat ‘t even weten via de Eendekooi. Heeft nog maar ca. 27.000 km. gereden. Met een carte grise.