Actueel aanbod
Citroën 2cv ENAC, 1962, € 2.850,- Verkocht
Toch weer eentje gevonden in de kleur: Vert Embrun. Heeft zeker sinds 1995 niet meer gereden en is half Juli 2017 naar Nederland gehaald. Zonder Carte grise, maar met genoeg documentatie dat het geen probleem hoeft te zijn, hier weer een kenteken bij te krijgen bij de RDW. Zoek op internet (Google)voor meer informatie over de “historie Citroën 2cv ENAC” en je krijgt meteen een foto van deze uitvoering uit 1962 te zien. Helemaal identiek aan deze wagen: Vlakke motorkap, maar wel zelfmoorddeuren, de kleine voorbumper, maar wel een AZM motor, een snellere uitvoering van de 18 PK tot 21PK met een (volgens fabrieksopgave) maximum snelheid van 96 km. p/u en met de volledige ENAC uitrusting.
Deze bestaat uit een doorlopende laadvloer, met daarop een (helaas ontbrekende-) inklapbare achterbank, een frame op de achterklep, waardoor de achterruit mee omhoog kan en er dus net zo’n grote laadopening ontstaat als in een Renault R4. Ideaal voor kleine middenstanders, agrariërs enz. Ook zit er origineel een opklapbare reservewielbeugel, boven de motor. Hij is afkomstig uit de Corrèze.
Het wagentje is eigenlijk bijzonder strak. De lak is dof maar niet versleten. Wel moeten de bodemplaten worden vervangen. Het chassis is gaaf en strak, van boven licht aangeroest, maar nergens door. De motor is los en compleet. Ziet er ook netjes uit. Geen olielekkage, maar heeft sinds 1995 niet meer gedraaid. Moet dus met beleid weer uit zijn winterslaap worden gehaald. Kijk naar de foto’s en geniet. Beginnen je vingers al te jeuken om hem eens grondig aan te pakken en fris weer op de weg te krijgen? Wacht niet te lang. De vorige Mixte die wij hadden, was snel verkocht en rijdt weer vrolijk rond in de omgeving van Drachten. Ook daar wordt nog regelmatig aan gesleuteld om hem verder te verbeteren, maar ook met veel plezier in gereden. De nieuwe eigenaar komt nog regelmatig langs voor een onderdeel en een bakje koffie. Dit zijn wagens met een geschiedenis. De heel vroege (mogelijk eerste-) eigenaar is bekend en de vervolg geschiedenis ook.
2cv6 Special, 1983, € 2.500,- Verkocht
Goed rijdende rode eend 2cv6 Special, met APK tot mei 2018. Kilometerstand: 70.150. Er is de laatste jaren weinig mee gereden, maar hij kan zo de weg weer op.
Om er nog jaren plezier van te kunnen hebben zou het wel goed zijn om de auto eens goed aan te pakken. Drie van de vier schermen zijn al eens vervangen en in blauw/paarse kleur gespoten. Net als de ronde koplampen.
Een leuke wagen voor een leuke prijs; ideaal voor een ervaren 2cv rijder en sleutelaar.
Besteleend AK400, 1970, € 2.750,- Verkocht
Er staat weer een AK 400 bij de Eendekooi te koop. Import uit de Franse Dordogne in de kleur bleu AC 609. Aan deze besteleend moet zeker flink wat gebeuren, maar een totale restauratie is niet nodig. Daarvoor is hij bij nader inzien te goed. Het chassis is hard, de motor loopt, maar moet wel beter worden afgesteld, de remmen werken, de koppeling doet het.
Bij binnenkomst zaten de oude gedeukte en geblutste voorschermen er nog op, maar die hebben we maar meteen vervangen door 2 betere meegeleverde exemplaren. Hetzelfde geldt ook voor de ventilatieklep en de voorbumper. De linker achterdeur slecht, maar daarvoor hebben we al een originele nieuwe deur (NOS) klaar staan. De rechter achterdeur is goed.
De bodemplaten en dorpels moeten worden vervangen, maar de zijstijlen voor en achter zijn gaaf en strak. Ook de tussenschotjes in de wielkasten zijn gaaf. De bedrading zal wel wat werk nodig hebben. Leuk detail daarbij is dat er nog een originele hoofdschakelaar in zit.
De papieren waren zoek, maar dat probleem is al opgelost. Hij is geschouwd door de RDW en “de identiteit is erkend “ zoals dat zo mooi in ambtelijke taal heet. Dat wil zeggen: hij is toegelaten in Nederland, voorzien van lootjes en na keuring krijgt deze besteleend een nieuw Nederlands kenteken.
De prijs is inclusief een nieuwe linker achterdeur en een verklaring van de RDW.
Ami 6 Break, 1968, Frans kenteken, € 1.950,- Verkocht
Deze Ami 6 in de vriendelijke kleur Bleu Chrystal heeft anderhalf jaar buiten gestaan en niet meer gereden, maar was zoals aangetroffen nog helemaal droog van binnen. Het chassis is hard, het interieur met prachtige safraan-gele stoelbekleding is in goede staat en origineel. Het plaatwerk is netjes, op wat rafelrandjes aan de onderkant na. Er is wel wat laswerk nodig aan de bodemplaten. De 35 PK motor loopt weer goed. De wagen remt en rijdt vlot.
Een Ami 6 Break in deze staat is het meest geschikt voor een liefhebber die niet op zoek is naar een Citroën die volledig gerestaureerd hoeft te worden, maar wel zin heeft om met veel enthousiasme weer iets moois te maken van deze 68-er. Hij werd gebouwd in het laatste jaar voordat in het Franse Rennes de Ami 8 het stokje van de 6 zou overnemen op de assemblage-band. De foto’s hier te zien zijn deels gemaakt op de plek waar de Break stond in Frankrijk en deels in Nederland na een grondige schoonmaakbeurt. Een dankbaar werkje bij zo’n mooie Franse ontdekking.
Hier een link naar de mail die de huidige eigenaar mij stuurde kort nadat hij deze mooi Ami had gevonden, in een buitenwijk van Parijs. Wie zelf wel eens op eendenjacht is geweest zal het gevoel van een goede vondst zeker herkennen…