Modelhistorie AU / AZU /AK
1951
Terwijl de productie van gewone eend, de A, in 1951 langzaam op stoom begint te komen met zo’n 1000 auto’s per week, krijgt de A er in dit jaar een geribbeld bestel-broertje bij. De AU(Utilitaire)-uitvoering van de A-type voorziet in een groeiende vraag van de Franse boeren om te kunnen beschikken over meer laadruimte. Dit in combinatie met het voor plattelandswegen uiterst geschikte veersysteem van de eend.
1954
In september van dit jaar wordt de AU, nog met ribbelmotorkap, vervangen door de AZU, voorzien van een 425 cc motor met 12pk. Ook komt er een weekend-uitvoering, type AZUL, voorzien van ramen achterin. De Franse AZU-productie zou tussen 1955 en 1969 trouwens worden uitgevoerd door Panhard. In haar Parijse Port d’Ivry fabriek zouden in totaal bijna een half miljoen besteleenden van de band lopen. Panhard, een van de oudste autofabrikanten van Frankrijk, heeft het na de oorlog moeilijk om het hoofd nog zelfstandig boven water te houden en gaat steeds nauwer samenwerken met Citroën. Behalve de AZU-productie maakt Citroën ook dankbaar gebruik van de kennis en ideeën op de Panhard-ontwerpafdeling, waarover meer te lezen valt bij de beschrijving van de Dyane modelhistorie. Citroën zou het noodlijdende Panhard uiteindelijk in 1965 in zijn geheel overnemen.
1963
Met een motor en versnellingsbak uit de Ami6 (602 cc en 22 pk) introduceert Citroën de AK350, een langere uitvoering van de AZU, die vanaf dat moment door het leven gaat als de AZU250. De typeaanduiding 350 staat voor het laadvermogen van 350 kilogram. Met deze nieuwe versie in het leveringsprogramma, gebouwd in de Belgische Citroën-fabriek, wordt ingespeeld op de vraag naar meer laadruimte van bedrijven. Ook particulieren konden ervan profiteren. Op vakantie met de besteleend betekent de extra ruimte achterin een heerlijk bed om in te slapen, zo weten wij en onze vrienden uit ervaring na vele Franse vakanties.
1971
De serie bestellers van de A-typen wordt in 1971 compleet gemaakt met een derde versie: de AK400. De 50 kilo extra laadruimte wordt ditmaal niet gehaald uit de lengte, maar uit de hoogte. De AK400 is iets hoger dan de AK350 maar even lang. Op een zwaardere versnellingsbak na heeft hij nagenoeg dezelfde techniek als de 2cv6. Gedurende de jaren ’70 is de AK400 in Frankrijk evenals in de rest van Europa een zeer populaire bedrijfswagen voor met name kleine ondernemers: bakkers, loodgieters, timmerlui, boeren en vissers.
1979
Dit jaar markeert het einde voor de AK400 en daarmee de gehele lijn van besteluitvoeringen op basis van de 2cv. De AZU250 en AK350 zijn inmiddels al een tijdje uit productie. De AK400 wordt opgevolgd door de Acadiane, waarover meer in de modelhistorie van de Dyane/Acadiane.
Heden
Als oldtimer is de besteleend al jaren enorm populair. We hebben er dan ook al velen uit Frankrijk opgehaald. De mooiste exemplaren zijn die waar nog de originele belettering op zit van het bedrijf waarvan ze geweest zijn, met van die prachtige krulletters en driecijferige telefoonnummers. Prachtig gerestaureerd beginnen de wagentjes in Nederland aan een tweede leven. Zo reed in 1999 een AK350, van ons afkomstig, mee in de Citron-Pressé. En een AK400, eveneens uit de Eendekooi, nam succesvol deel aan de Raid Laponi die plaatsvond in het uiterste noorden van Scandinavië. Waar je als Zuidfranse cammionette op je ouwe dag zoal niet terecht kan komen…